Blu-ray gaat nog niet lekker

Het is nu 6 maanden na het einde van de HD-DVD, maar het wil nog steeds niet vlotten met Sony’s Blu-ray. Fabrikanten trekken alles uit de kast (dure promotiecampagnes, gratis trial discs, goedkopere spelers), toch blijven de verkoopcijfers tegenvallen.

Volgens de laatste verkoopcijfers van Nielsen, neemt het marktaandeel van Blu-ray discs in de Verenigde Staten zelfs af. In de tweede week van september spendeerde de Amerikanen $ 9.19 mln aan Blu-ray discs. Een daling van 13,39% ten opzichte van de week ervoor en nog geen schijntje van de $ 111.29 mln die aan normale DVD’s werd besteed.

En dat terwijl men begin dit jaar dacht dat het Blu-ray aan het einde van 2008 en marktaandeel van 50% zou bereiken…

6 Reacties

  1. Blu-Ray zuigt..net als elke eigenwijze format van Sony..x.Color..UMD..CMOS ook als ik me niet vergis..PSX is hun masterpiece, verder hebben ze te veel doekoe…Bill Gates ook voor de goede orde

  2. Oh oooh…Betamax en MD vergeten..er moet meer zijn…Sony zuigt!

  3. Je hebt ook nog ATRAC toch, had MP3 moeten battlen, maar was ook geen groot succes…

  4. Blu-ray is gewoon TE duur…maar als film liefhebber met een HD-screen moet je het wel geweldig vinden. Dark Knight Blu-ray? HELLSYEAH!

  5. De tijd is wel aangebroken dat Blu-ray prijzen omlaag mogen, ja. Een nieuwe film op Blu-ray betaal je meteen zo’n € 30,- voor. Absurd, nu het al een tijdje uit is, vind ik.

  6. Dat blu-ray net uit was was ik helemaal in mijn nopjes immers 2 jaar voor de release stond ik op satdag van sat4all HD demos te geven.

    Helaas zitten er zo veel nadelen aan blu-ray dat ik geen films meer koop ( kocht in de dvd tijd 5 films per maand). Nu koop ik niets meer! Puur omdat ik me als gebruiker net serieus genomen voel.

    Thuis heb ik een enorme NAS ( 8 TB) wat het kloppend hart van mijn mediacenter is. Alle films kan ik er op zetten behalve blu-ray. In mijn bioscoop ( dedicated) maak ik gebruik van mediaportal en mythtv beide opensource, mijnheer blu-ray heeft besloten dat ik daar geen fims op mag kijken. Mijn projector een barco 1209 CRT ( meer dan full HD capable) is volgens mijnheer blu-ray ook al niet goed genoeg immers hij ondersteund geen HDCP. Volgens de wet mag ik dit alles doen mits ik het origineel heb, helaas staan de grote jongens boven de wet.

    Dit alles om over blu-ray 2.0 maar niet te spreken. wanneer dit word doorgevoerd moet de speler standaard aangesloten zijn op het internet zodat deze bij elke film een licentie kan ophalen. Dit geeft de maatschapijen zoveel macht dat onderstaand senario een mogelijkheid is.

    Een blu-ray alleen op een speler afspeelbaar.
    Per ip bijhouden welke films hoelaat gekeken worden.
    Films pas na een bepaalde tijd kunnen kijken ( Rouvoet norm )
    Enz enz enz

    Mijn conclusie is dat mijnheer Blu-ray mij blijkbaar niet als klant wil. Stelen doe ik niet, zodra belachelijke DRM hetze over is ga ik weer kopen eerder niet!

    Immers heb ik als consument ook rechten schend jij die van mij schend ik die van jou.

Geef een reactie

